De verkiezingen lijken op het schudden aan de boom waarin veel vogels in zitten. Ze vliegen op maar na verloop van tijd komen ze weer terug in de boom. Misschien op een andere tak maar de boom met vogels blijft hetzelfde. Een langdurige inzet voor de publieke zaak is mooi, maar onvoldoende frisse wind kan leiden tot starheid in de politieke verhoudingen of door de partij gepropageerde opvattingen. Met deze nieuwe partij willen we nieuwe frisse raadsleden in de raad brengen.
Van het geld dat de gemeente ieder jaar ontvangt van de Rijkoverheid is bijna de helft bestemd voor zorg en ondersteuning zoals de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. De gemeenteraad heeft een taak waar het gaat om het zorgen voor mensen die niet zelf het woord kunnen nemen (kwetsbare burgers, toekomstige generaties, minderheden). Dit past in de verantwoordelijkheid die de gemeenteraad heeft voor de zorg voor het algemeen belang.
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)regelt de ondersteuning bij zelfstandig wonen,
zorgt ervoor dat burgers kunnen meedoen in de maatschappij en regelt beschermd wonen voor mensen
met een psychische aandoening.
Jeugdwet: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. Gemeenten hebben ook de
plicht om jeugdhulp en ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld aan jongeren met een beperking, stoornis
of opgroeiproblemen. De nieuwe organisatie van de jeugdhulp is vastgelegd in de Jeugdwet. Jeugdhulp
is er voor jongeren tot 18 jaar. De wet gaat uit van de eigen kracht van het gezin en de gezinsomgeving.
Ouders zijn als eerste verantwoordelijk voor het welzijn van hun kinderen. De gemeente komt in beeld
als het welzijn van de kinderen niet vanzelf gewaarborgd kan worden en regelt de toegang tot de
jeugdhulp.
Participatiewet: Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft, valt onder de
Participatiewet. De wet is er om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking werk te laten
vinden. Per 1 januari 2015 zijn gemeenten hiervoor verantwoordelijk geworden. De Participatiewet
vervangt de wetten: Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een groot
deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Het doel van de
Participatiewet is dat meer mensen werk vinden bij een gewone werkgever. Dit geldt voor mensen met
en zonder beperking. Gemeenten bepalen op basis van maatwerk wie voor welke vorm van
ondersteuning in aanmerking komt.
Het algemeen belang is breder dan de wensen of het belang van de buurt of van een straat. Het is verstandig een langjarig perspectief in beeld te hebben:
- Is wat nu wenselijk is dat straks ook?Algemeen Belang Heeze-Leende wil de inwoners graag betrekken bij de besluitvorming door
meningen te peilen; mensen te bevragen of te informeren.
Deze waarde benadrukken we door ‘Algemeen Belang’ in onze partijnaam.
We bevinden ons in een overgangsfase, de wereld zoals we die nu kennen moet zich gaan ontwikkelen naar een leefwereld met een energie consumptie die in balans is , ecologisch en economisch verantwoord. Bewustwording is de eerste stap naar een toekomstbestendige duurzame samenleving. We maken deel uit van een wereldbevolking die zich bewust moet worden dat er energie transitie nodig is om onze aarde leefbaar en bewoonbaar te houden. Vanaf nu moet het anders. De belangrijkste uitdaging voor de samenleving is weer binnen de draagkracht van de aarde te leven. Om in onze levensbehoefte te voorzien gebruiken we als mensheid veel grondstoffen. Er ligt een klimaatdoelstelling (akkoord van Parijs), in Nederland, maar ook in de MRE is deze voor onze regio basis voor een flinke verandering in beleid. Het roer moet om, ook AbHL realiseert zich dat, en ondersteund dit. Bijv.: De Nederlandse woningvoorraad moet tegen 2050 volledig energieneutraal zijn. Dat betekent dat op een perceel evenveel duurzame energie wordt opgewekt als er in een jaar wordt verbruikt. Een aantal zonnepanelen op het gemeentehuis plaatsen is dan nog maar het prille begin.
Een burger moet kunnen vertrouwen op een betrouwbare overheid, de aantasting van
rechten of het aanpassen van bestaande regels leveren vervelende situaties op met kans op
nare gevolgen voor de burgers.
Als voorbeeld noemen we de intrekkingsbesluiten van cliënten van de Wmo die geïndiceerd
waren voor huishoudelijke hulp (2015). Toezicht vanuit het rijk heeft uiteindelijk de
gemeente gedwongen om huishoudelijke hulp weer als maatwerkvoorziening onder de
Wmo te brengen.
Geen dubbele belangen:
De gemeente voerde actieve promotie voor obligaties van HSLnet (2013). Dit op een
moment dat het college druk bezig was het eigen risico’s voor de gemeente af te dekken.
AbHL wil de beginselen van behoorlijk bestuur correct toepassen. Met AbHL in het
gemeentebestuur moet het vertrouwen in het gemeentebestuur hersteld worden.
Wij willen graag open discussies in de raad waarbij besluiten op zo’n breed mogelijke consensus
kunnen rekenen. Bij een beslisprocedure wordt in principe alleen macht gebruikt als sluitsteen voor
een niet volledig geslaagde discussie. Wij nemen beslissingen en maatregelen die in
overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving en waartoe wij bevoegd zijn. Wij
bevorderen een rechtmatig beheer en besteding van de middelen. Elke beslissing vraagt haar eigen
afweging. De beslissingen en maatregelen zijn inhoudelijk en procedureel te rechtvaardigen. Dit
dient ter legitimiteit van het gevoerde beleid, ook voor degenen die het ermee oneens zijn. De
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur staan bij ons hoog in het vaandel.
Ons doen en handelen, moet ervoor zorgen dat we geloofwaardig gevonden worden. Wij zijn open
over te volgen procedures en besluiten. Relevante informatie moet openbaar en voor iedereen
toegankelijk zijn. Wij hebben een ontvankelijke houding. Het is vanzelfsprekend dat het
gemeentebestuur wet- en regelgeving naleeft, juist als (mede)-regelgever. We handelen
gewetensvol.
Participatie betekent het betrekken van burgers en belangrijke partijen uit de omgeving bij het
vormen of bijstellen van beleid. Wij willen interactief omgaan met onze omgeving door
daadwerkelijk te luisteren naar vragen en ideeën van betrokkenen over een concreet onderwerp en
zullen ons tegenover hen verantwoorden over wat we daarmee hebben gedaan.
Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden is onze leidraad. Wij gedragen ons behoorlijk
in contacten met burgers. Wij zijn duidelijk over wat de burger van ons kan verwachten.
Of een onderzoek echt nodig is zullen wij toetsen aan doelmatigheid en doelgerichtheid.
De burger mag erop vertrouwen dat zijn belastinggeld goed wordt
besteed ten behoeve van het bereiken van de doelen. Wij werken
doelgericht samen met andere organisaties. Wij zullen welzijn op
individueel niveau verhogen door de risico’s, die het leven nou eenmaal
met zich meebrengt, collectief te dragen. Gestelde doelen moeten
uitvoerbaar en te handhaven zijn. Taak, verantwoordelijkheid en
bevoegdheid vormen hierbij altijd een drie-eenheid.
Wij verbeteren onze prestaties door te leren van eventuele fouten en andere ervaringen. Wij zijn
aanspreekbaar op ons functioneren. Wij zijn ontvankelijk voor signalen uit de omgeving.
Het dragen van verantwoordelijkheden vraagt om het afleggen van verantwoording. Om de
(democratische) controle mogelijk te maken zijn wij bereid ruimhartig verantwoording af te leggen
over hoe wij verantwoordelijkheden dragen en invullen.
Er komt een Omgevingswet. Deze wet treedt in 2021 in werking. Met de Omgevingswet bundelt de
overheid de regels voor ruimtelijke projecten.
Onze vier kernen hebben allemaal hun eigen sterke kanten. Bijvoorbeeld markante gebouwen, een sterk verenigingsleven, een sterke sociale binding tussen inwoners, veel ondernemerschap en goede basis- en sportvoorzieningen. De identiteit die belangrijk gevonden worden door de inwoners willen we graag behouden en versterken.
Het is voor de jeugd moeilijk om een woning te verwerven door de hoge prijzen en het gering aantal huurwoningen. Ook zijn we een snel vergrijzende gemeente waar ouderen graag gelijkvloers gaan wonen. Deze twee doelgroepen moeten speciaal aandacht krijgen zodat we onze jeugd behouden en zodat ouderen zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.
Dit betekent:Heeze-Leende is een vergrijzende gemeente. Het aantal inwoners tussen 20 en 45 jaar oud is relatief
laag en het aantal inwoners tussen 45 en 70 is relatief hoog. We moeten ons best doen om onze
jongeren voor Heeze-Leende te behouden en we moeten zorgen dat onze ouderen zolang mogelijk
zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
Wat willen we bereiken met/voor mensen die bij de gemeente aankloppen om hulp?
Grondwet
Artikel 20 van onze Grondwet zegt daar het volgende over.
1. De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der
overheid.
2. De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.
3. Nederlanders hier te lande, die niet in het bestaan kunnen voorzien, hebben een bij de wet te
regelen recht op bijstand van overheidswege.
Deze verplichting uit de Grondwet is uitgewerkt in een socialezekerheidsstelsel dat bestaat uit
verschillende regelingen voor mensen die tijdelijk of duurzaam niet in hun eigen levensonderhoud
kunnen voorzien. Het gaat om werknemersverzekeringen, volksverzekeringen en sociale
voorzieningen. De Participatiewet, Wmo en Jeugdwet worden, in medebewind met de Rijksoverheid,
door de gemeenten uitgevoerd. Voor deze medebewindstaken ontvangt de gemeente budget van de
Rijksoverheid. Dit zijn openeindregelingen, desondanks zal de gemeente proberen binnen het budget
te blijven dat de gemeente daarvoor ontvangt. AbHL vindt dat de budgetten voor deze taken
geoormerkt moeten blijven voor deze taken.
Houd er wel rekening mee dat de Rijksoverheid tot taak heeft om de spreiding van de welvaart te
regelen. Het is daarom ook de Rijksoverheid die inkomenspolitiek bedrijft. Standaard bepaalde
groepen een hogere norm geven omdat de gemeente dat wenselijk vindt past daarom niet binnen de
wettelijke kaders. De taak van gemeenten is om binnen deze spreiding van welvaart maatwerk te
leveren als er vanwege bijzondere omstandigheden reden toe is. De Rijksoverheid gaat over de
kaders, de gemeente over de lokale inkleuring daarvan. Anders zou inkomenstoerisme tussen de
verschillende gemeenten ontstaan wat niet het geval is.
In de huidige Wmo is de eigen bijdrage binnen wettelijke kaders afhankelijk van gebruik, inkomen,
vermogen en huishoudsamenstelling. Doordat deze eigen bijdrage fors konden oplopen zag zo’n 25
procent van de cliënten af van de voor hen noodzakelijke Wmo-voorziening. Veel gemeenten hebben
daarom hun beleid hierop aangepast. Het kabinet Rutte III heeft daarom afgesproken deze eigen
bijdrage aan te passen naar een vast abonnementstarief. Het nieuwe systeem van het
abonnementstarief gaat op 1 januari 2019 in. Vanaf dan is de eigen bijdrage niet langer afhankelijk
van gebruik, inkomen, vermogen en huishoudsamenstelling. Voor de midden- en hogere
inkomensgroepen wordt het daarmee aanzienlijk goedkoper om gebruik te maken van Wmovoorzieningen. Het maakt voor de bijdrage namelijk niet meer uit of iemand alleen één uur
huishoudelijke hulp per week krijgt of vier uur hulp en daarbij ook woningaanpassingen,
vervoervoorzieningen, dagbesteding etc. Het is en blijft 17,50 euro per vier weken. AbHL heeft
middels een motie geprobeerd om de inkomensafhankelijke bijdrage in de Wmo al per 1 januari 2018
af te schaffen. Deze motie werd door geen enkele andere partij gesteund (zie “Besluitenlijst van de
openbare vergaderingen gehouden op 19 juni/26 juni 2017”). AbHL staat voor zorgsolidariteit en is
derhalve blij dat de regering dit nu wettelijk gaat opleggen. De Wmo is geen armoedewet.
Op 4 juli 2016 heeft AbHL een motie ingediend om de cliënten die onder de Wmo 2007 recht hadden
op huishoudelijke hulp dat recht zo spoedig mogelijk te herstellen. Dit naar aanleiding van een
uitspraak van de CRvB, de hoogste rechter, gedaan op 18 mei 2016. Ook deze motie werd door geen
enkele andere partij gesteund. (zie: “Besluitenlijst van de openbare vergadering gehouden op 27 juni
2016/4 juli 2016”). AbHL heeft interbestuurlijk toezicht van de rijksoverheid gevraagd. Door dit
interbestuurlijk toezicht is Heeze-Leende uiteindelijk gedwongen om huishoudelijke hulp onder de
Wmo 2015 te vergoeden. Mede doordat deze twee moties geen enkele steun kregen in de
gemeenteraad heeft AbHL besloten om als nieuwe partij mee te doen aan de verkiezingen. Voor
inwoners die het belangrijk vinden dat geld voor de zorg ook besteed wordt aan de zorg valt er nu
tenminste iets te kiezen.
Veel beloven en weinig geven doet de zotten en vreugde leven is een gezegde. Dit stemgedrag is
feitelijk verifieerbaar en daarom belangrijker dan welke verkiezingsbelofte ook. Zeker als je weet dat
bijna de helft van de gemeentelijke begroting het sociale domein betreft. AbHL staat hiermee in de
gemeenteraad van Heeze-Leende alleen maar vergelijk onze standpunten met andere gemeenten
staat AbHL in het midden.
Er zijn veel bedrijven gevestigd in Heeze-Leende. De top 5 sectoren in Heeze-Leende zijn:
Commerciële dienstverlening 485 – Handel 300 – Bouwnijverheid 180 – Landbouw 165 – Overige
dienstverlening 110 - Industrie 95. Het besteedbaar huishoudinkomen is € 43.000 tegenover € 36.900
in de MRE-regio. De werkeloosheid in Heeze-Leende is 4,5 procent tegenover 5,7 procent in de MREregio. Heeze-Leende scoort goed op economie en werkgelegenheid. Dit moeten we zien te behouden
en waar we kunnen willen we dit versterken.
Onze detailhandelsvisie ontlenen we van de MRE Regionale detailhandelsvisie uit juni 2015 en de
Detailhandelsvisie A2-gemeenten januari 2015. AbHL wil kernwinkelgebieden waar de eigen
bevolking en toeristen graag verblijven. Dat verblijfsgebied moet autoluw zijn.
De houding bij het beoordelen van plannen is ‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’. Zo ontstaat ruimte
voor bijvoorbeeld bedrijven en organisaties om met ideeën te komen. AbHL wil graag samen met de
ondernemers en winkeliers overleg over hoe we onze economie vitaal kunnen houden.
De gemeente is verantwoordelijk voor huisvesting van onderwijs. De laatste jaren heeft HeezeLeende dit goed op orde gebracht. We moeten nu aan de slag met Centrumplan Leende en met de gymzalen in Heeze. Op gebied van cultuur willen we graag onze historische gebouwen behouden. We hebben een zeer rijk en gevarieerd verenigingsleven waar cultuur en sport gekoesterd wordt. AbHL wil waar mogelijk stimuleren en faciliteren om deze verenigingen en stichtingen nog velen jaren hun goede werk voor de gemeenschap te laten voortzetten. Er wordt heel veel werk verzet door heel veel vrijwilligers. AbHL wil haar respect betuigen aan al deze vrijwilligers.
Dat betekent: